2015-ben indult el a Modern Városok Program, melynek keretében több nagyszabású fejlesztés valósulhat meg az elkövetkezendő években Székesfehérváron. Ennek fontos eleme az a Középiskolai Campus, amely a meglévő gimnáziumi értékeket megtartva, kiemelten sport- és művészeti középiskolai oktatási célokat fog megvalósítani a jövőben. A 4,7 hektáron, 35 000 négyzetméternyi hasznos területen megvalósuló campusberuházás négy tanintézmény – a Vasvári Pál Gimnázium, a Kodolányi János Gimnázium és Szakgimnázium, a Tóparti Gimnázium és Művészeti Szakgimnázium, valamint a második ütem keretében a Hermann László Zeneművészeti Szakgimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola – összesen több, mint 2500 diákjának biztosítja majd a tanulás lehetőségét egy innovatív, 21. századi épületegyüttesben.
„Az idei évben bemutatott látványtervek alapján a teljes projektre elkészültek az engedélyes tervek. Az első ütem esetében pedig már a közbeszerzési eljárás is folyamatban van a kiviteli terv elkészítésére, illetve a kivitelezésre. Ez a Kodolányi János Gimnázium és Szakgimnázium felújítását és az egyik épületszárny lebontását, majd és újjáépítését, a Vasvári Pál Gimnázium épületének megépítését, illetve a volt Ybl Miklós Általános Iskola épületének helyén egy „C” típusú tornacsarnok létesítését. A tervek szerint 2019 tavaszán zárulhat le a közbeszerzési eljárás, majd a 2018/19-es tanév lezárásával elkezdheti a munkát a kivitelező. Ezt a tanévben tehát végig az eddigi épületben folyhat az oktatás a kodolányis diákoknak.”- mondta el a fórumon Mészáros Attila alpolgármester.
A közlekedés egy komoly tényező a városfejlesztési projekt tekintetében, hiszen jelenleg is 1500 diák jár a területre – ezért készült közlekedési koncepció a Campushoz. A szakemberek megvizsgálták a 7. számú főút – Palotai út – Schwäbisch Gmünd utca – Mátyás király körút – Dózsa György út – Móri út által határolt, közvetlenül érintett területet.
Körforgalom építését tervezik a Dózsa György út – Zichy liget kereszteződésében és a Malom utca – Szent Vendel köz – Móri út kapcsolat gyorsítása érdekében is két körforgalom létesül majd, illetve közvetlen kikötés is szerepel a tervekben a Bregyó közből a Palotai útra. A Sár utcát a Fürdő sor felől zsákutcásítják, elkerülve az átmenő forgalmat.
A Szabadságharcos út Rózsa liget melletti részét közösségi térré alakítják, így a Campus területére autóval csak a megkülönböztető jelzéssel ellátott járművek tudnak majd behajtani, a tornacsarnok és a Kodolányi épülete előtti terület is a sétány része lesz. Annak ellenére, hogy 2018-ban a Liget soron és a Koronás Park mögött új parkolórészek kerületek kialakításra, a centralizált komplexum új parkolóigényeket vet fel – mind a tantestület, a szülők és akár a diákok részéről is. A jelenleg parkolható terület megszűnésével felmerülő igényt a tervezés alapján a Malom utcában, a Depónia Nonprofit Kft. kiköltözésével felszabaduló területen kialakításra kerülő P+R parkolóba csoportosítják át. Az intézmények dolgozói számára és a Campusra érkező vendégek részére pedig a kültéri emelt sportpálya alatt, illetve az intézményen belül lesz biztosítva a parkolás.
Nagy Zsolt, a Polgármesteri Hivatal Közlekedési Irodájának irodavezetője elmondta: „Jelentős kerékpáros fejlesztések is érintik a Campust, amelyek részben uniós forrásokból valósulnak majd meg. A város jelenlegi 35 kilométeres bicikliút-hálózata megközelítőleg 70 kilométeresre fog bővülni, hiszen alapvető cél a legfogékonyabb korosztály mobilizálása a fenntarthatóságért. Ennek érdekében alakítjuk majd a környék közösségi közlekedését is: a jelenlegi érintett buszjáratok mellett elindulnak új campus-körjáratok, amelyek a nagy decentrumokat érintve szállítják a diákokat az iskolába, ezzel is ösztönözve őket a tömegközlekedés használatára.” - tette hozzá az irodavezető.
Az alpolgármester és az irodavezető tájékoztatója után a lakossági fórumon résztvevők kérdéseiket is feltehették a témával kapcsolatban. A párbeszédet Földi Zoltán, a terület önkormányzati képviselője vezette. Elhangzottak kérdések a Sár utca egyirányúsításáról, a Depónia helyén létesülő parkolóval kapcsolatban, illetve a Szabadságharcos úton a lakóházak közlekedéséről, a területrendezésről.
A párbeszéd az Önkormányzat és az érintett területen élő lakókközött 2019. tavaszán, a közbeszerzési eljárás lezárultával egy következő lakossági fórum keretében folytatódik.
A fórumon készült képek és a térkép tervezetek letölthetők a Galériából!
Szöveg: Torma Kinga Regina
Fotó: Bácskai Gergely