Megszületett a döntés: megépül Székesfehérvár Déli összekötő útja

2017.01.16. 13:27
SAJTÓKÖZLEMÉNY - 2017. január 16. (hétfő)
A 3,3 milliárd forintos uniós forrásból megvalósuló beruházás 2019-2020-ra készülhet el  
 
 
 
 
 
 
Székesfehérvár Déli összekötő útjának megépülésével kapcsolatban tartott ma délelőtt sajtótájékoztatót Vargha Tamás honvédelmi államtitkár, országgyűlési képviselő és dr. Cser-Palkovics András polgármester. A Magyar Kormány támogatásával, Európai Uniós forrásból megvalósuló közúthálózat-fejlesztés részleteiről kaptak tájékoztatást az újságírók. Az összekötő út megépítésének célja tehermentesíteni a belvárost. A jövőben nem bevezetni kell a városba a forgalmat, hanem onnan kivezetni, alternatív lehetőséget biztosítva a közösségi közlekedést használóknak, az autósoknak és a kerékpárosoknak egyaránt.    
 
Vargha Tamás államtitkár, Székesfehérvár országgyűlési képviselője örömtelinek és fontosnak ítélte a város Déli összekötő útjának megépítését azon a sajtótájékoztatón, amit ma délelőtt tartottak a Városháza kistanácstermében a beruházásról, amit a Magyar Kormány 3,3 milliárd forinttal támogat.
A képviselő arról beszélt, hogy Székesfehérvár – a közös munka eredményeként – egy százezer fős város lett, amely Magyarország gazdasága szempontjából az egyik legjelentősebb és a mintegy 430 000 főt számláló megye szellemi, kulturális, adminisztratív központja, valamint egy 1,5 milliós régió vezető ereje.
Mint azt hangsúlyozta, ezek érdekében szükséges, hogy ezt a fejlődést az úthálózat is kövesse. Ennek egyik eredményeképp tavaly nyáron került átadásra a város Nyugati elkerülő útjának befejező szakasza, és most a Déli összekötő út megépítéséről született döntés, amely lehetővé teszi, hogy Alsóváros és Maroshegy városrészekből a Ráchegy, illetve az Öreghegy irányába ne csak az egyetlen mai útvonalon – a Horvát István út érintésével – lehessen eljutni, hanem egy összekötő út tegye könnyűvé a közlekedést a Sárkeresztúri és a Seregélyesi út között. Kiemelte, ezáltal a beruházás által lesz teljes az a gyűrű, ami Székesfehérvár központjának érintése nélkül teszi lehetővé a városban a közlekedést.        
 
Az életvitelszerűn Székesfehérváron élők száma 110 000 fő, de a város napi népessége 150 000 fő körül lehet, ami azt jelenti, hogy kb. 40 000 ember ingázik nap, mint nap Székesfehérvár és a környező települések között, mert itt van a munkahelye, az iskolák, szociális és egészségügyi intézmények, valamint kereskedelmi, kulturális, illetve sportközpontok – ezzel kezdte tájékoztatóját dr. Cser-Palkovics András polgármester. Majd hozzátette, a város gyűjtőúthálózata – amivel évtizedek óta rendelkezik – kapacitásait tekintve fejlesztésekre szorul. Így volt ez a korábban átadott Nyugati elkerülő tekintetében is, amelynek köszönhetően mára már több ezer gépjárművel kevesebb jön be Székesfehérvár központjába. Azonban még így is nagyon sokan kényszerülnek arra a déli részekről érkezők közül, hogy egészen a Széchenyi – Horvát István utak kereszteződéséig kell bejönniük ahhoz, hogy aztán el tudjanak fordulni akár a Budai útra, vagy a Mártírok útjára. Egyrészt ezzel indokolható a Déli összekötő út megépítése. Míg másik indokként a vasút elhelyezkedését nevezte meg a polgármester, ami a tőle délre elhelyezkedő városrészeket elzárja a város többi részétől.   Mint elmondta, a fentiek alapján kezdeményezték azt a beruházást, amelyről már a döntés is megszületett és ami a város Európai Uniós forrásait átcsoportosítva a Déli összekötő finanszírozási hátterét megteremtette. Ennek kapcsán köszönte meg a Magyar Kormánynak, hogy a város érveit elfogadta, és lehetőséget adott arra, hogy a TOP programon keresztül 3,3 milliárd forintot erre a fejlesztésre tudjanak fordítani.
 
Tájékoztatást adott arról is, hogy ez párhuzamosan zajlik az Intermodális Közösségi Közlekedési Központ, illetve az ahhoz kapcsolódó út- és közlekedés fejlesztési programok tervezése és engedélyeztetése, valamint kivitelezése. Két külön fejlesztésről van szó – mint mondta - ugyanakkor a cél azonos, vagyis tehermentesíteni Székesfehérvár tág értelemben vett belvárosát az átmenő forgalomtól.
Elmondta azt is, hogy a fentiek értelmében két külön út kiépítésről van szó. A Déli összekötő út egy kétszer egy sávos utat fog jelenteni és két műtárgy kiépítését, ami nagy költséget jelent. A fejlesztés megvalósításának előre látható ideje 2019-2020-ra tehető, tekintettel arra, hogy a nyomvonal kijelölésével kapcsolatos egyeztetések is még zajlanak. Emellett pedig mind a tervezés, mind az engedélyeztetés egy hosszabb folyamatot igényel.
Ettől függetlenül ezen idő alatt is szeretne a város – lehetőségeihez mérten – segíteni a közlekedési viszonyokon. Ezt a cél szolgálják a korábban tájékoztatottak alapján a parkoló-bővítések, valamint az a sávbővítés, amit még idén szeretnének megvalósítani a Széchenyi úton. Így a város központja felé haladók a Horvát István út kereszteződésében a jelenlegi három sáv helyett, négyet használhatnának. Kialakításra kerül ugyanis egy jobbra kanyarodósáv. Míg egy továbbra is megmaradna a balra kanyarodók részére, és így lenne kettő sáv az egyenesen haladni szándékozóknak. A polgármester hangsúlyozta, hogy ebben a kereszteződésben ezzel a fejlesztéssel - amit a város saját költségvetéséből valósít meg - a reggeli és a délutáni torlódások egy részét fel lehet majd oldani.     
 
Mészáros Attila alpolgármester a sajtótájékoztató során azt hangsúlyozta, hogy amellett, hogy ez a fejlesztés a város egésze tekintetében nagyon jelentős, Alsóváros és Őrhalmi szőlők tekintetében is nagyon fontos, hiszen a városrész szélén helyezkedik el a város egyik kereskedelmi központja, valamint a legnagyobb ipari parkja is. Majd – mint a körzet önkormányzati képviselője – az ott lakók nevében köszönetet mondott a Déli összekötő út kiépítéséért, ami a városrészben élők válláról nagy terhet fog levenni.   
 
 
 
                                                          
 
 
 
Szöveg: Kész-Varga Mónika
Fotó: Simon Erika
 
 
Oldal nyomtatása

Eseménynaptár

«
2024 Március
»
H
K
Sz
Cs
P
Sz
V
    
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
       
  • Nincs esemény!
Írja be
a kódot:

Boross Mihály (1815 - 1899) A sajtóterem névadója

Boross Mihály (1815-1899)
Boross Mihály a forradalom és szabadságharc időszakának jelentős megyei politikusa volt. 1815. január 9-én született Ószőnyben. Nagyszülei felvidékiek voltak. Pozsony megyéből származtak a Komárom megyei Ószőnybe, s itt változtatták meg vezetéknevüket, Borostyánról Borossra. A gimnázium elvégzését követően Cegléden, Nagykőrösön, Pápán tanult, majd több éven keresztül joggyakornokként dolgozott. 1842-ben tette le az ügyvédi vizsgát. Ezt követően rövidebb ideig Tatán gyakorolta az ügyvédi praxist.