Ikarus buszbemutató és -átadás a Városház téren

2018.03.23. 16:58
SAJTÓKÖZLEMÉNY - 2018. március 23. (péntek)
15 Székesfehérváron gyártott járművel gazdagodott a Honvédség. Galéria 
 
 
 
 
Pénteken délután ünnepélyes keretek között mutatta be és adta át Dr. Simicskó István honvédelmi miniszter a Magyar Honvédség számára Székesfehérváron gyártott Ikarus-Currus-Aries autóbuszokat. A tizenöt – helyközi és távolsági autóbuszként, illetve speciális katonai, katasztrófavédelmi és büntetés-végrehajtási igénybevételekre is alkalmas – jármű a Városház térre vonult fel, ahol a fehérváriak is megnézhették a nagyvállalat új fejlesztéseit. A rendezvényen köszöntőt mondott Vargha Tamás honvédelmi államtitkár, dr. Cser-Palkovics András polgármester és Széles Gábor, az Ikarus Járműtechnika Kft. elnök-vezérigazgatója.


Pénteken tizenöt autóbusz gördült be a Városház térre: a HM Currus Zrt. és az Ikarus Járműtechnika Kft. kooperációjában, a Magyar Honvédség számára Székesfehérváron gyártott Ikarus-Currus-Aries típusú buszokat ünnepélyes keretek között mutatta be és adta át Dr. Simicskó István honvédelmi miniszter. A jármű használható akár helyközi és távolsági autóbuszként, illetve speciális katonai, katasztrófavédelmi és büntetés-végrehajtási igénybevételekre is alkalmas. A Zrínyi 2026 haderő-fejlesztési program részeként elkészült buszok – amelyek tervezése és gyártása magyar innovációból és hazai munkaerővel ment végbe – a Magyar Honvédségnél fognak szolgálatot teljesíteni.

Dr. Simicskó István
honvédelmi miniszter a történelmi fejlődés időszakába lépett, 170 éves Magyar Honvédség feladatáról azt mondta, hogy a katonák a legnagyobb áldozatot hozzák a hazájukért, a biztonságért: „Védelmezik déli határainkat, mintegy ezer katonánk van nemzetközi misszióban, szolgálva a béke egyetemes ügyét és fontosságát, nem egy katonánk adta életét különböző válságövezetekben, hogy Európában, Magyarországon békében élhessünk. A Magyar Honvédségtől, a magyar katonáktól biztonságot kapunk, és ezért is fontos, hogy kifejezzük tiszteletünket, megbecsülésünket az állomány irányában – és igenis adnunk is kell! Itt az ideje, hogy megérdemelten, megszolgálva a hazát, fejlesszük a Magyar Honvédséget!” A miniszter ünnepi állomásnak nevezte a buszok átadását, és azt mondta, hogy a fejlesztéseknél fontos az örökségül megmaradt hadiipari tudás és a magyar mérnöki tudás, annak a céljából, hogy a magyar hadiipar termékekkel láthassa el a honvédséget. Elmondta, hogy lecserélésre kerül a Honvédség elöregedett gépjárműparkja, a teherautók, és további fontos fejlesztéseket jelentenek be. A téren bemutatott 15 kiváló minőségű autóbuszért köszönetet mondott a vállalatnak és a városnak.

Vargha Tamás
honvédelmi államtitkár, Székesfehérvár országgyűlési képviselője ünnepi beszédét azokkal a személyes tapasztalatoknak a megosztásával kezdte, hogy a székesfehérváriak örömmel nézték a már délelőttől a Városház téren álló buszokat, valamint hogy régi ikarusos családok osztják meg örömüket az újra munkát adó vállalatról. „Ez a gyár 35-40 évvel ezelőtt a világ öt legnagyobb buszgyártója közül a negyedik helyen állt, és itt gyártották a csuklós autóbuszok kétharmadát a világon. És újra autóbuszok készülnek ebben a gyárban.” – fogalmazott a gyártás újbóli elindulásának jelentőségéről. „Ez a város a magyar GDP növekedésének, a gazdasági fejlődésnek az egyik motorja, a harmadik legerősebb városa Magyarországnak. Egy egyszerű mondattal megfogalmazva: „Székesfehérvár egy bivalyerős város.” – idézte az államtitkár a miniszterelnök néhány héttel ezelőtt elhangzott szavait, majd a három nagy vállalatról, a Videotonról, a Köfémről és az Ikarusról szólva azt az örömét fejezte ki, hogy az Ikarus is újra része lehet a gazdasági erőnek.

A jelenlegi és volt ikarusosokat szólította meg beszédében dr. Cser-Palkovics András polgármester, kifejezve, hogy az ezeréves város történetében az ipar egy évszázados szelet, amelyben az említett három vállalat jelentős szerepet töltött be a magyar gazdaságban. Szinte minden családnak van valamilyen köze ezekhez a vállalatokhoz, és a prosperálni tudó, a legkorszerűbb technológiával dolgozó Köfém, a legnagyobb magyar magántulajdonban lévő Videoton mellett a város izgalommal, reménnyel telve várta az Ikarus megújulását. „Most voltak partnerek, akik gondoskodtak arról, hogy ez az óriási ipari hagyomány, ez a családok ezreit megszólító hagyományrendszer újra itt legyen közöttünk. Engedjék meg, hogy megköszönjem Magyarország Kormányának, hogy a haderőreform keretében gondolt arra is, hogy egy ilyen óriási ipari értéket, óriási szaktudást megmentsünk, amíg még menthető. És hogy menthető volt, azt jól mutatta, hogy ez a tizenöt busz pillanatok alatt elkészült, és itt van velünk a város főterén.” A polgármester köszönetet mondott a vállalat vezetőinek és munkatársainak is, és örömét fejezte ki, hogy a fejlesztés a katonaságot szolgálja a katonavárosban, remélhetőleg békeidőben – fogalmazott. Egy szaklapra hivatkozva dr. Cser-Palkovics András elmondta, hogy bizonyos paraméterek szerint Székesfehérvár Európa tíz leggyorsabban fejlődő gazdasági térsége, és leginkább ajánlják befektetésekre; mint mondta, ez a korszerű technológiának, az itt dolgozók elkötelezettségének és a partnereknek köszönhető – ami csak biztonság, nyugalom és kiszámítható feltételek között működik, amit az elmúlt évek és a kormány jelentettek.

Széles Gábor
, az Ikarus Járműtechnika Kft. elnök-vezérigazgatója azt hangsúlyozta a korszakhatárt is jelképező napon, hogy a NATO-kompatibilis buszok nemcsak exportra alkalmasak, hanem egyedülálló fejlesztések: a multifunkcionális járművek pár órán belül átalakíthatóak a másik üzemmódra, akár katonák és a betegek, sebesültek, valamint védett őrizet melletti szállításra, vagy hogy parancsnoki buszként működjenek. „Az Ikarus visszafordíthatatlan fejlődési pályára állt: a tavalyi évben hihetetlen nagy beruházásokat hajtottunk végre, több mint kétmilliárd forint értékben történtek technológiai beruházások. (…) Ha azt akarjuk, hogy az Ikarus újra a világ élvonalába kerüljön, akkor nemcsak a minőséget, hanem a mennyiséget is növelni kell.” – fogalmazott az elnök-vezérigazgató, és elmondta, hogy a következő lépésben gyártják le a következő 25, majd pedig 60 autóbuszt. Végül köszönetet mondott minden együttműködőnek, a dolgozóknak és a támogatóknak.

A rendezvényt követően az érdeklődők belülről is megtekinthették az autóbuszokat, miközben a Helyőrségi Zenekar játszott.

A rendezvényen részt vett Törő Gábor országgyűlési képviselő, Spányi Antal megyés püspök, Huszár János altábornagy, a Honvéd Vezérkar főnökhelyettese, Korom Ferenc vezérőrnagy, az Összhaderőnemi Parancsnokság parancsnoka, Benkó Imre, a HM Currus Zrt. vezérigazgatója, Földi Zoltán, a Currus Zrt. logisztikai főosztályvezetője, valamint a Magyar Honvédség, a társszervek és a buszok gyártásában résztvevő vállalkozások képviselői.

 

A projektről

A Currus Zrt. 2013-ban olyan busz típusú bázisjárművet fejlesztett ki a Volvo Bus-szal együttműködésben, amely több belső kialakítás szinkronizált megvalósítását teszi lehetővé – alkalmas lehet 45-50 személy vagy sebesültek szállítására, kialakítható benne tárgyaló, illetve törzsbuszként is üzemelhet –, használható elővárosi, helyközi autóbuszok építéséhez, kedvező az üzemanyag-fogyasztása, valamint megbízható működés és alacsony üzemeltetési költségek jellemzik. A Currus Zrt. és az Ikarus Járműtechnika Kft. együttműködésének eredményeként 2015 júniusában került forgalomba a Currus Aries - Volvo típusú jármű, amit a Magyar Honvédség tesztelt. 2016 decemberében szerződést kötöttek speciális szállítási és munkahelyi igények kielégítését biztosítani tudó prototípus kialakítására azzal a céllal, hogy a Magyar Honvédségnél speciális feladatokra alkalmazható, többfunkciós gépjárművet készítsenek. Az összeállított vázszerkezetet 2017. április 28-án a Volvo minőségbiztosítási képviselője megfelelőre minősítette, és a Társaság 40 darab autóbusz gyártását vállalta 2018. június 30-ig. A nyár folyamán elkészült a jármű kocsiteste, majd megkezdték a vázszerkezetek és szegmensek legyártását: az EURO VI-os motorral szerelt prototípus augusztus végére készült el.

Az Ikarus-Currus-Aries 100 km/h sebességgel is haladhat autópályán, felszerelték vészfék-asszisztenssel és sávtartó-automatikával. Az üléseket – amelyek dönthetőek és oldalra kihúzhatóak –biztonsági övvel látták el, valamint USB-töltő és egyedileg állítható légbefúvó is szerepel a tartozékok között. A járművet 320 lóerős, soros hathengeres, D8K típusú Volvo motor hajtja, amelyhez 12 sebességes sebességváltó csatlakozik. Erősített vázszerkezetének köszönhetően a helyközi és távolsági autóbuszként való üzemelés mellett speciális katonai, katasztrófavédelmi és büntetés-végrehajtási igénybevételekre is alkalmas.



A rendezvényen készült fotók letölthetőek a Galériából!



                             

Szöveg: Fraller Ildikó
Fotó: Molnár Artúr, Simon Erika



 

Oldal nyomtatása

Eseménynaptár

«
2024 Március
»
H
K
Sz
Cs
P
Sz
V
    
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
       
  • Nincs esemény!
Írja be
a kódot:

Boross Mihály (1815 - 1899) A sajtóterem névadója

Boross Mihály (1815-1899)
Boross Mihály a forradalom és szabadságharc időszakának jelentős megyei politikusa volt. 1815. január 9-én született Ószőnyben. Nagyszülei felvidékiek voltak. Pozsony megyéből származtak a Komárom megyei Ószőnybe, s itt változtatták meg vezetéknevüket, Borostyánról Borossra. A gimnázium elvégzését követően Cegléden, Nagykőrösön, Pápán tanult, majd több éven keresztül joggyakornokként dolgozott. 1842-ben tette le az ügyvédi vizsgát. Ezt követően rövidebb ideig Tatán gyakorolta az ügyvédi praxist.