Száz okosparkoló Székesfehérváron

2018.12.10. 17:12
SAJTÓKÖZLEMÉNY - 2018. december 10. (hétfő)
Még a parkolóig sem kell elmennünk, hogy lássuk, hol van szabad hely, a most üzembe helyezett Vodafone NB-IoT SmartParking szenzorjainak köszönhetően Galéria
 
 
Okosparkoló a Jávor Ottó téren. A Vodafone Magyarországgal kötött megállapodásnak köszönhetően mostantól mobilapplikáción követhetjük a mintegy 100 férőhely foglaltságát. A ma délután lefúrt századik szenzorral lett teljes a rendszer, így a szekesfehervar.hu oldalon keresztül letölthető alkalmazás segítségével telefonunkon valós időben látjuk, van-e hely a belvároshoz közeli parkolóban.
 
 
 
 
 
Székesfehérváron mintegy száz parkolóhely foglaltsági állapotát követhetik nyomon a lakosok a mobiljuk segítségével a mai naptól. A Vodafone Magyarországgal kötött megállapodásnak köszönhetően „felokosították” a Jávor Ottó téri parkolót. Az utolsó szenzort ma délután a sajtó jelenlétében helyezték el a századik parkolóhelyen.
 
A korszerű technológiát alkalmazó eszközök eddig is jelen voltak Székesfehérvár életében, a város nagy hangsúlyt fektet az ipar, a városi infrastruktúra és az oktatás digitalizációjára, fejlesztésére. Erre jó példa a tavaly átadott Alba Innovár Digitális Élményközpont is, ahol az országban elsőként világszínvonalú digitális eszközöket és rendszereket ismerhetnek meg a látogatók. Laufer Tamás, az Alba Innovár vezetője elmondta, az élményközpont célja, hogy az iskolások testközelből, robotokkal, informatikai- és okoseszközökkel ismerhessék meg a digitalizáció világát. A központban az elsősorban felső tagozatos és középiskolás diákok olyan digitális ismereteket szerezhetnek, amelyek segítségével biztonsággal eligazodhatnak az információs társadalomban. A Vodafone Magyarország parkolószenzorainak telepítésével a város nem csak a fenntartható közlekedés fejlesztéséhez járul hozzá, hanem az ország egyik jelentős digitális központjává lép elő.
 
„Székesfehérvár elkötelezett a modern technológiák és az ezek használatához szükséges képességek megismertetése mellett. Nagyon erős és innovációorientált a helyi ipar, velük közösen dolgozunk azon, hogy mind ők, mind a város versenyképes legyen az ipar 4.0 és a robottechnológia kihívásai közepette is. Az általános és középiskolás korú gyermekek oktatásában az Alba Innovár vesz részt, az egyetemistáknak pedig éppen most alakítunk egy – a fehérvári üzemekben már a termelésben alkalmazott – robottechnológiát bemutató labort. Mindezek mellett a fenntarthatóság megőrzésére törekszünk, mind a fejlesztéseknél, mind pedig a klímavédelem érdekében megvalósult és az elkövetkező években megvalósuló nagyszabású környezetvédelmi fejlesztéseinknél." – emelte ki dr. Cser-Palkovics András polgármester. Hozzátette: 2015-höz képest a személygépkocsik és motorkerékpárok száma 38 ezerről 49 ezerre nőtt Székesfehérváron. „31.800 csak az ingázó munkavállalók száma, és ebben az adatban nem szerepelnek a diákok vagy a kulturális, esetleg sportszolgáltatások miatt érkezők. Ez Budapest után a második legnagyobb ingázó közösséget jelenti, ami egyrészt jelzi, hogy a város erős iparral rendelkezik, de azt is jelenti, hogy az infrastruktúrahasználat nagyon erős. Ahhoz, hogy minél jobban megfeleljünk ezeknek az igényeknek, egészen biztos, hogy szükség van a közlekedést segítő okosfejlesztésekre.”
 
A szenzorok segítségével valós időben, mobilapplikáción követhető a parkolóhelyek foglaltsági állapota, és a sofőröket a rendszer a legrövidebb úton irányítja a legközelebbi szabad parkolóhelyhez. Ezzel csökkenhet a forgalom, amire szükség is van, hiszen az Inrix közlekedési elemző társaság éves jelentése szerint tavaly a székesfehérvári autósok átlagosan 13 órát töltöttek dugóban.
 
Az új okos parkolást támogató technológia bevezetését indokolja a Kaliforniai Egyetem Várostervezési Tanszékének kutatása is, amely szerint a közlekedésben résztvevő személyautók számának akár 74 százaléka éppen parkolóhelyet keres, ráadásul az átlagos parkolóhely keresésre fordított idő csúcsidőben akár 14 perc is lehet. Az új technológiának köszönhetően azonban a jövőben a parkolóhelyek keresésének gyorsításával ez az idő csökkenthető, így a forgalom, a légszennyezés mértéke és a zajszennyezés is mérséklődhet.
 
Az átadott okosparkolók ún. keskenysávú frekvenciát használnak (Narrowband-IoT, azaz NB-IoT), egy olyan iparági szabványt, amely alkalmas a nagy hatótávolságú, alacsony energiaigényű kommunikációra, egyszerre akár több ezer eszközt is összekapcsolva. A technológia legfontosabb jellemzői az alacsony eszköz- és infrastrukturális költségek, valamint a rendkívül hosszú, több mint 5 éves elem-élettartam. A speciális mobilkommunikációs technológián alapuló hálózat másik nagy előnye, hogy költséghatékonyan kiépíthető és üzemeltethető.
 
„Többek között az okos parkolást segítő intelligens megoldások révén tapasztalhatjuk meg igazán, hogy az okos városok már nem a távoli jövő részét képezik” – nyilatkozta Király István, a Vodafone Vállalati szolgáltatásokért felelős vezérigazgató-helyettese. – „Néhány éven belül életbe lépnek az új, ötödik generációs hálózatok (5G), amelyek több eszköz és ember összeköttetését teszik lehetővé, kisebb területen, gyorsabban és jóval alacsonyabb késleltetéssel, mint valaha. Az NB-IoT megoldások az 5G technológiával támogatva képesek lesznek igazán nagy változásokat hozni a világba, és a Vodafone-nál mi azért dolgozunk, hogy ezeket a megoldásokat mielőbb ügyfeleink szolgálatába állíthassuk.”
 
A Vodafone Magyarország partnere, az Intelliport Solutions Kft. által biztosított IPS 401 típusú okos parkoló szenzorok az NB-IoT technológia alkalmazásával képesek az egyes parkolóhelyek foglaltságának valós idejű figyelésére. Ez az az alapinformáció, amelyre navigációs megoldások, utcai tájékoztató rendszerek és statisztikai elemző rendszerek épülhetnek, ezt a feladatot oldják meg a vállalat szenzorai a ma elérhető legmagasabb technológiai színvonalon. Amellett, hogy az okos eszközök minden környezetben 95% feletti megbízhatósággal érzékelik a parkolók foglaltságának változását, a strapabíró kivitelezésnek és az út felszíne alá süllyesztett konstrukciónak köszönhetően teljesen védettek mind az időjárás, mind a járművek okozta veszélyekkel szemben.
 
Az 5G hálózatok megjelenéséig a Vodafone 4G+ szolgáltatásának kiterjesztésével igyekszik az egyre növekvő adatigény maximális kiszolgálására, amely az ország egyre több pontján, köztük Székesfehérváron is elérhető. A hálózatfejlesztéseknek köszönhetően Székesfehérváron jelenleg az elméleti maximális letöltési sebesség akár a 200 Mbps-t is elérheti, emellett a 4G+ szolgáltatás a lehető legmegbízhatóbb hálózatot nyújtja az ügyfelek számára.
 
Az újonnan telepített NB-IoT parkolószenzorok Székesfehérvár belvárosában érhetők el. Használatukhoz a Smart Parking mobil applikáció szükséges, mely letölthető az alábbi linken található kérdőív kitöltését követően.
 
Az eseményen készült képek letölthetők a Galériából.
 
 
 
 
 
Szöveg: Fejér Tamás/ÖKK + Vodafone Magyarország
Fotó: Molnár Artúr
 
Oldal nyomtatása

Eseménynaptár

«
2019 Január
»
H
K
Sz
Cs
P
Sz
V
 
   
  • Nincs esemény!
Írja be
a kódot:

Boross Mihály (1815 - 1899) A sajtóterem névadója

Boross Mihály (1815-1899)
Boross Mihály a forradalom és szabadságharc időszakának jelentős megyei politikusa volt. 1815. január 9-én született Ószőnyben. Nagyszülei felvidékiek voltak. Pozsony megyéből származtak a Komárom megyei Ószőnybe, s itt változtatták meg vezetéknevüket, Borostyánról Borossra. A gimnázium elvégzését követően Cegléden, Nagykőrösön, Pápán tanult, majd több éven keresztül joggyakornokként dolgozott. 1842-ben tette le az ügyvédi vizsgát. Ezt követően rövidebb ideig Tatán gyakorolta az ügyvédi praxist.