2018 a közlekedési témák tükrében

2019.01.11. 13:33
SAJTÓKÖZLEMÉNY - 2019. január 11. (péntek)
Idén is folytatódnak az útfejlesztések 
 
 
 
 
 
 
Vonzó tömegközlekedés, folyamatosan bővülő kerékpárút-hálózat, úthálózat-karbantartás, parkolóépítések, a legforgalmasabb kereszteződések áteresztőképességének növelése: mind olyan célkitűzések, amelyek Székesfehérvár fenntarthatóságra épülő közlekedési terveiben 2018-ban és a jövőben szerepelnek. Dr. Cser-Palkovics András polgármester sajtótájékoztatón összegezte a közelmúltban történt városi közlekedésfejlesztéseket, illetve beszélt a jövőre vonatkozó tervekről.

Már zajlik a város 2019. évi költségvetésének tervezése, amivel párhuzamosan dr. Cser-Palkovics András polgármester sajtótájékoztatón számolt be a közlekedés területén 2018-ban megvalósult fejlesztésekről és a jövőbeni célkitűzésekről. Ahogy elmondta, nem véletlen, hogy a tematikus évértékelő keretében a közlekedést érintő kérdésekről beszél először, hiszen a városüzemeltetés és városfejlesztés tekintetében ez a témakör lesz a következő évek legmeghatározóbb kihívása.
 
Két számmal szeretném alátámasztani, hogy miért is gondolom úgy, hogy ez a legkiemelkedőbb terület: az egyik beszédes adat, hogy az elmúlt öt éveben 36.050-ről 46.787-re, azaz 10.731-gyel nőtt a regisztrált gépjárművek száma Székesfehérváron. Ez egy 30%-os növekedés. Ha ehhez hozzávesszük azt az adatot, hogy majdnem 32 ezer ingázó jár Fehérvárra nap mint nap dolgozni – ez Budapest után a második legmagasabb arány a lakosságszámhoz viszonyítva –, akkor talán érthető a téma sürgető mivolta.” - kezdte a polgármester.
 
Utak, kereszteződések áteresztőképességének növelése tekintetében kis átalakításokkal nagy eredményeket ért el a város 2018-ban: a 100%-ban önkormányzati beruházásban megvalósult Mártírok útja – Seregélyesi út kereszteződésében, és a Széchenyi út – Horvát István utca kereszteződésében történt bővítés jelentősen csökkentette a torlódást, mind a városba be- és kivezető utakon. Ezekben a kereszteződésekben a szakemberek plusz forgalmi sávokat alakítottak ki forgalmirend-változással, mellyel drasztikusan csökkent a felduzzadó forgalom. Az utóbb említett kereszteződés tekintetében ez év tavaszán lehetőség nyílik arra, hogy a lámpák idejét is újra beállítsák.
 
A polgármester hozzátette, hogy a 2019. évi költségvetés újra lehetővé teszi majd, hogy a kapacitásbővítés és az áteresztőképesség-növelő beruházások tovább folytatódjanak. Az Auchan-körfogalom kapcsán elmondta: kormányzati döntés nyomán a bővítés tervezése megkezdődött, a kivitelezés befejezése várhatóan jövő évben lesz, amely ideiglenesen megoldást nyújthat a problémákra, de ez még nem jelent majd végleges megoldást. Ismertette: a város kezdeményezi az Új Csóri úti körforgalom kétsávossá alakítását is. 2019-re vonatkozóan a tervek között szerepel továbbá a a Bregyó köz – Palotai út összekötésének tervezése, illetve a Zichy liget – Dózsa György út és a Móri út – Szent Vendel utca csomópontjainak tervezése.
 
Két nagy gyűjtőút tekintetében zajlik az előkészítő munka: a déli összekötő út építéséhez nem csak az engedélyes tervek készültek el, hanem már jogerős engedélyekkel is rendelkezik a város. „A 1,5 éves szakmai előkészítési munka a végéhez közeledik, egy-két kiegészítő tervre várunk még. A nyomvonal 90%-a már önkormányzati tulajdonban van, a fennmaradó részt képező területek tekintetében pedig előrehaladott tárgyalásokat folytatunk. Nem látjuk tehát akadályát annak, hogy ezen év közepén kiírjuk a közbeszerzési eljárást a kivitelezésre, így elmondható, hogy legkésőbb 2020-ban már biztosan elindulhat az építés.” – hangsúlyozta dr. Cser-Palkovics András. A másik ilyen útszakasz a Bakony utca és a 8. sz. főút nyugati elkerülő út közötti összekötő terve, amely tekintetében tisztán látszik már az, hogy ez meghaladja a város rendelkezésre álló forrásait, így keresik azokat a lehetőségeket, amelyek biztosíthatják a megépítést.
 
2019-ben is folytatódik a Saára Gyula útfelújítási program. A megvalósuló út-, járda-, parkolófejlesztést tartalmazó tételes lista majd a 2019. évi költségvetés elfogadása után lesz nyilvános. A témában még zajlanak egyeztetések, de elmondható, hogy többmilliárd forintot fog a város a programra fordítani, hiszen a helyi gazdaság 2018-ban is jól teljesített.
 
Fontos elmondani, hogy miközben a közlekedésről beszélünk, az látszik, hogy a gépjárműarány a következő években is tovább fog nőni. Látszik az is, hogy ennek a hatása feszítő a társadalom tekintetében, ezért alternatív közlekedési formákban is gondolkodnia kell a városnak: első lépésben vonzóvá kell tenni a tömegközlekedést, amely nem elképzelhető új, minőségi autóbuszok nélkül. Ahogy a polgármester elmondta: ez elektromos vagy gázüzemű buszokat jelenthet. Az Ikarussal együttműködési megállapodást kötöttünk, miszerint az új busz próbaüzemét az engedélyezési eljárás részeként Székesfehérváron tartják. Ezzel párhuzamosan a város szeretné elérni, hogy legyen állami vagy EU-s pályázati kiírás, hogy a mintegy hatvanöt buszt, amely a város közlekedését ellátja, több ütemben, a közbeszerzési törvény jogszerű kereteit betartva, de legyen lehetőségünk ilyen korszerű buszokra cserélni.
 
Második lépésben a kerékpáros- és egyéb alternatív közlekedési típusok folyamatos fejlesztése mellett tettük le a voksunkat. A Kerékpáros Klub javaslatát, miszerint ezer kerékpártámaszt építsünk ki, elfogadta a város közgyűlése, ebből az első 250 telepítése elkezdődött, a fennmaradó 750 támaszt pedig ezévben telepítik a szakemberek. A következő években 20-30 kilométernyi kerékpársáv kialakítása, illetve felfestése történik meg, melynek egy része a Budapest – Velencei-tó – Székesfehérvár – Balaton térséget köti össze és állami beruházás keretében valósul meg, másik rész pedig városi forrásból. Ezek az intézkedések nagy előrelépést jelentenek a biztonságos kerékpározás felé. „Harmadik lépésben pedig el kell mondjam, hogy decemberben megszületett az a kormánydöntés, amely két városban hagyta jóvá az intermodális közlekedési központ tervezését, ebből az egyik Székesfehérvár.” – emelte ki a polgármester.
 
Összegzésül a polgármester elmondta, hogy a közlekedés egy olyan komplex témakör, amely összefügg sok társadalmi, környezet- és klímavédelmi kérdéssel, és az is biztosan látszik, hogy a következő évtizedekben biztosan a közlekedés témaköre lesz az egyik legnagyobb kihívás a városfejlesztési és -üzemeltetési kérdések vonatkozásában. Ezeknek a kihívásoknak a város a rendelkezésre álló európai uniós és kormányzati források nélkül nem tudna megfelelni.
 
 
 
 
 
 
Szöveg: Torma Kinga Regina
Fotó: Simon Erika
 
 
 
 
 
Oldal nyomtatása

Eseménynaptár

«
2024 Április
»
H
K
Sz
Cs
P
Sz
V
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
     
  • Nincs esemény!
Írja be
a kódot:

Boross Mihály (1815 - 1899) A sajtóterem névadója

Boross Mihály (1815-1899)
Boross Mihály a forradalom és szabadságharc időszakának jelentős megyei politikusa volt. 1815. január 9-én született Ószőnyben. Nagyszülei felvidékiek voltak. Pozsony megyéből származtak a Komárom megyei Ószőnybe, s itt változtatták meg vezetéknevüket, Borostyánról Borossra. A gimnázium elvégzését követően Cegléden, Nagykőrösön, Pápán tanult, majd több éven keresztül joggyakornokként dolgozott. 1842-ben tette le az ügyvédi vizsgát. Ezt követően rövidebb ideig Tatán gyakorolta az ügyvédi praxist.