Új premier a Balett Színházzal

2020.10.08. 14:06
SAJTÓKÖZLEMÉNY - 2020. október 8. (csütörtök)
Október 14-én viszik színre a Carment
 
 
 
 
A Székesfehérvári Balett Színház október 14-én, szerdán 19 órakor mutatja be Carmen című, három felvonásos táncszínházi estjét Alexander Ekman Szeszély, valamint Egerházi Attila Aritmia és Carmen című koreográfiáival a Vörösmarty Színház nagyszínpadán.
 
A társulat próbatermében, a bemutató előtt tartott sajtótájékoztatón dr. Cser-Palkovics András örömét fejezte ki, hogy a koronavírus-járvány ellenére örömteli hírről, egy premierről számolhatnak be: „Jövő héten szerdán újra a táncot ünnepelhetjük majd a Székesfehérvári Balett Színház jóvoltából, egy olyan bemutatón, amelyet már mindenki nagyon várt. Arra buzdítok mindenkit, hogy vásároljanak jegyet, és nézzük meg együtt a Carment.” A városvezető köszöntőjében kiemelte, hogy a nézők teljes biztonságban élvezhetik majd a premiert, ugyanis a Vörösmarty Színház épületében minden óvintézkedést megtettek, a fertőtlenítést elvégezték, a nézőket pedig arra kérik majd, hogy az előadás során maszkot viseljenek. Az épületbe való belépéskor kötelező lesz a kézfertőtlenítés és a testhőmérséklet-mérés is.
 
Az október 14-én, szerdán 19 órakor kezdődő premierről Egerházi Attila beszélt. Elmondta, hogy a Carmen táncdráma az alapvető emberi érzelmeket veszi górcső alá: szerelem, szerelemféltés, féltékenység, vágy, csábítás, valamint a férfi és nő között létrejövő dominancia. „Nem Carmen és Don José örök érvényű történetét illusztráljuk majd a Vörösmarty Színház színpadán, hanem Bizet operájából, a Rodion Shchedrin általi átiratra a zene, a tánc egységbe öntése révén valami újat hoztunk létre.” – tette hozzá az igazgató. Egerházi Attila úgy alkotta meg a darabot, hogy egyben legyen átélhető, érezhető és érthető a történet minden felirat nélkül, pusztán a táncot látva és a zenét hallva. Lényeges és általa fontosnak tartott dramaturgiai eszköz a humor, az irónia és a szarkazmus, amely érezhetően végigvonul a baletten.
 
A Carmen második felvonásában az Alexander Ekman, svéd táncművész és koreográfus által 2006 nyarán, a barcelonai IT Dansa közreműködésével megalkotott Szeszély (Whim) című, humorral telített darabot mutatják be. A történet olyan emberekről szól, akik szakadatlan küzdenek a beilleszkedéssel, és folyton racionálisan igyekeznek viselkedni. A mű egésze való életből vett, változatos szituációkat mutat be. Egerházi Attila, a Székesfehérvári Balett Színház igazgatója, a próbákat nézve döbbent rá, hogy egy különös musicalt sikerült alkotni, mely sötét és szomorú. Valójában nem eldönthető, hogy nevetni kellene-e, vagy sem. Humoros, de nem igazán vicces. Szomorkás, mégsem annyira szomorú. Élvezetes, ám mégsem annyira kellemes. Az előadás próbáit a társulat már nyáron megkezdte Ekman betanító balettmestere, Mathilde Van de Meerendonk vezetésével.
 
Az Aritmia balettet – a Carmen utolsó felvonását – a COVID-19 vírus által okozott világjárvány kapcsán, annak társadalomra gyakorolt hatásainak, valamint a karantén időszaknak dedikálva alkotta meg Egerházi Attila. A megszokott életritmusunk megtört, megváltozott, ha úgy tetszik, bizonyos értelemben véve aritmikussá vált. Az aritmia – ami orvosi kifejezéssel élve szívritmuszavart jelent – metafora. Életünket harmónia és diszharmónia, ritmus és aritmia, azaz a normálisnak, megszokottnak tekintett ritmus megváltozása, megtörése jellemzi. Az élet ritmusa olykor egyenletes, máskor pedig egyenetlenné válik. Vonatkozik ez az egyénre, párkapcsolatra, vagy akár több ember kapcsolatára, de vonatkozhat egy társadalomra is. A balettet négy táncművész – Cristina Porres Mormeneo, Dusana Heráková, Fernando Gabriel Luis Luis és Dávid Janík – táncolja egy viszonylag szűk térben.
 
A premierről az igazgató úgy fogalmazott: „Nézőink számára garantálhatom, hogy nagyon különleges élményben lesz részük. A mostani bemutatónk ugyanis tükörképe és keresztmetszete annak a repertoárépítésnek, amit folytatunk, hiszen cselekményes balettet is és két táncverset is színre viszünk. Az is az építkezésünk része, hogy Alexander Ekmannal dolgozhattunk, amire eddig hazánkban csak a Magyar Nemzeti Balettnek volt lehetősége.”
 
Az előadásra jegyek kaphatók az Alba Regia Szimfonikus Zenekar pénztárában, a Vörösmarty Színház előcsarnokában (Székesfehérvár, Fő utca 8.) munkanapokon 10.00–18.00 óra között, az InterTicket országos hálózatában, valamint a www.jegy.hu és a www.fehervaribalett.hu weboldalon is.
 
 
 
 
 
A sajtótájékoztató képei letölthetők a Galériából.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
További információ:
Kramár Judit
Produkciós menedzser
Székesfehérvári Balett Színház
Székesfehérvár, Szabadságharcos út 59.
Telefon: +3670/455-0237
E-mail: fehervaribalett@fehervaribalett.hu
Honlap: www.fehervaribalett.hu
Facebook: www.facebook.com/fehervaribalett
 
 
 
 
 
 
Fotó: Molnár Artúr
 
 
 
Oldal nyomtatása

Eseménynaptár

«
2020 Október
»
H
K
Sz
Cs
P
Sz
V
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 
  • Nincs esemény!
Írja be
a kódot:

Boross Mihály (1815 - 1899) A sajtóterem névadója

Boross Mihály (1815-1899)
Boross Mihály a forradalom és szabadságharc időszakának jelentős megyei politikusa volt. 1815. január 9-én született Ószőnyben. Nagyszülei felvidékiek voltak. Pozsony megyéből származtak a Komárom megyei Ószőnybe, s itt változtatták meg vezetéknevüket, Borostyánról Borossra. A gimnázium elvégzését követően Cegléden, Nagykőrösön, Pápán tanult, majd több éven keresztül joggyakornokként dolgozott. 1842-ben tette le az ügyvédi vizsgát. Ezt követően rövidebb ideig Tatán gyakorolta az ügyvédi praxist.