Az oktatás kiemelt jelentősége

2017.07.03. 18:14
SAJTÓKÖZLEMÉNY - 2017. július 3. (hétfő)
Városunkban ülésezik a Pedagógusok Szakszervezete. Galéria 
 
 

 

 

Székesfehérvár ad otthont a Pedagógusok Szakszervezete kihelyezett országos vezetőségi értekezletének. A három napos konferencia résztvevőit Székesfehérvár polgármestere és a Székesfehérvári Tankerületi Központ szakmai igazgató-helyettese köszöntötte a Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóság Fejér Megyei Kirendeltség székesfehérvári képzési központjában. A pedagógusok ülésének fő témája az elmúlt tanév értékelése.

  

Több mint ötven pedagógus gyűlt össze a Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóság Fejér Megyei Kirendeltség székesfehérvári képzési központjában, ahol a Pedagógusok Szakszervezete három napos kihelyezett országos vezetőségi értekezlete zajlik. A vezetőség tagja a 19 megyei, valamint a budapesti szervezet vezetője, az országos szervezet tagozatainak vezetői, az ügyvivő testület tagjai, valamint a felügyelő bizottság tagjai, akik nemcsak gazdasági téren végez ellenőrzést, hanem szakszervezet-politikai kérdésekben is.

Mint arról Galló Istvánné, a Pedagógusok Szakszervezetének elnöke tájékoztatást adott, az ülés fő feladata az elmúlt tanév értékelése. Ennek során tett említést arról, hogy két olyan terület van, ahol változás történt ebben az esztendőben. Az egyik a szakképzés-változtatás, míg a másik, hogy az intézmények fenntartása önkormányzati kézből állami kézbe került át, és ennek során a Klebelsberg Központból 59 tankerület lett.
Elmondta, hogy itt Székesfehérváron a kollégák jó példát fognak látni a tankerülettel és az önkormányzattal való együttműködésre, hiszen mind a kettővel nagyon jó a kapcsolata a helyi szakszervezetnek. Ennek során tett említést az önkormányzatnak nemrég átadott Eötvös József-emlékplakettről is, amely a szakszervezet elismerése azon önkormányzatok felé, akik nagy hangsúlyt fektetnek az oktatásra.  
Hozzátette, a következő három napban az értékelésen túl a jövő évben körvonalazódó változásokról is szót ejtenek majd. Ugyanis, mint hangsúlyozta, meglátásuk szerint az oktatás átalakítása egyáltalán nem zárult le, a centrumokban ugyanis láthatóan további változások lesznek, míg a kilenc évfolyamos általános iskola bevezetése egy nagyon komoly strukturális változást fog a magyar közoktatás rendszerében jelenteni.
Elmondta még azt is, hogy augusztusban lesz a tanévnyitó testületi ülésük, ahol már a következő tanév teljes feladattervével, szakmai programjával készen kell állniuk. 2018-ban a szakszervezeten belül tisztújításra is sor kerül, amire természetesen szintén készülnek, míg a következő évben lesz száz éves a Magyar Pedagógusok Szakszervezete, ami szintén komoly előkészületeket igényel.

Házigazdaként dr. Cser-Palkovics András, Székesfehérvár polgármestere szólt a pedagógusokhoz. A szakszervezettől nemrég kapott rangos elismerést megköszönte, mely, mint fogalmazott, egy nagyon fontos visszajelzés volt számukra azzal együtt, hogy további feladatokat is ró rájuk. Úgy fogalmazott: két oka lehet annak, hogy ezt a díjat az önkormányzat megkapta. Az egyik, hogy a jelentős változásoktól függetlenül – ami a tanintézmények fenntartását illeti – a város nem vonult ki az oktatás azon ágából sem, mely a működtetői, fenntartói feladatokat érinti. A másik pedig, a mindenkori városvezetés és a szakszervezet közötti korrekt együttműködés, mely mindig is fontos volt a város számára, és az marad a jövőben is, még akkor is, hogyha ezt törvény nem írja elő. Ugyanis a rendszert csak ilyen módon érdemes működtetni és a korábbi mechanizmusoknak meg kell maradniuk.
Az intézmények működtetésének állami kézbe kerülése kapcsán beszélt arról, hogy Székesfehérvár számára mindig is fontos volt az oktatás, és az iskolák fenntartása, és a város gazdasági helyzetéből fakadóan mindig is módja nyílt arra, hogy az állami forrásokhoz pluszt tudjon hozzáadni. Ezt a jövőben is így szeretnék folytatni, és annak ellenére, hogy az önkormányzat már nem fenntartója ezen intézményeknek, teendője azért van ezen a téren, hangsúlyozta. Ezért új szerepvállalást kell kitalálni és kialakítani az önkormányzatnak, tette hozzá. Így folytatódik ebben az évben is az Ybl Miklós fejlesztési program az intézmények tekintetében – köztük több iskola felújítása -, melynek az összege ebben az évben több mint egymilliárd forint.
Kiemelte, hogy a jövőben is az a céljuk, hogy a szolidaritási hozzájárulás összege – amit az önkormányzat fizet be - az államtól visszakerüljön Székesfehérvárra, intézmény-felújításra. Ez idén megvalósult mind a tankerület, mind a szakképzési centrum vonatkozásában. Reméli, hogy erre a jövőben szabályozás is lesz. S ezen összegeket az elkövetkező években is a városban lévő intézmények felújításaira fordíthatják.
A fenti finanszírozási témákon túl, említést tett a színes diplomák átadásának évről évre megrendezésre kerülő ünnepségéről is, mely egy nagyon jóleső és felemelő rendezvénye a Városházának, ahol a város közössége köszöni meg a pedagógusok munkáját.

 

Majd arról a kezdeményezésről is szólt, mely szeptemberben indul a városban. Digitális oktatási központot hoztak létre mintegy 250 000 000 forintos beruházás révén. Ezzel a céljuk, hogy a gyerekek iskolai órákon keresztül, teljesen ingyen találkozhassanak a legújabb digitális technológiákkal. Így minden 7. és 10. osztály ebben részt fog venni a városban. Ennek a párja, egy szintén ingyenes továbbképzés a tanárok részére. Mindkét esetben a finanszírozás a várost terheli. A szakmai programot az IVSZ biztosítja, míg a keretrendszert az önkormányzat.
Ezen túl szólt az érzékenyítésre és az esélyegyenlőségre való nevelésről, és az ezzel kapcsolatos programjaikról, melyek szintén a fiatalokra fókuszálnak, és olyan technikai elemekkel, melyek egyelőre nem állnak rendelkezésre az iskolákban. Az ennek helyet biztosító épületben a foglalkozásokat jövő év elejére tervezik.
Mindegyik fentiekben taglalt program alapja az – mint hangsúlyozta -, hogy a szakszervezettel és a tankerülettel, valamint a centrummal az együttműködés kifogástalan és jó legyen. 

A rendezvényen a tankerületek 2017. januári változásaival kapcsolatban Bedi Andrea, a Székesfehérvári Tankerületi Központ szakmai igazgató-helyettese adott tájékoztatást. Elmondta, hogy ekkortól a feladatmegosztás alapvetően három szervezet között oszlik meg: a Klebelsberg Központ, a tankerületi központok, illetve az intézmények. S ennek következtében az állami fenntartás alapjaiban megváltozott. Ennek kapcsán beszámolt a szervezeti átalakításokról, valamint az intézmények önálló költségvetési szervként való működésének a kezdetéről.
Elmondta, hogy a Székesfehérvári Tankerületi Központ illetékességi területe öt járási területre terjed ki, és országos viszonylatban a harmadik legnagyobb központ. Számot adott a költségvetési kereteikről, majd kiadásaik mértékéről. A szervezetrendszer tekintetében beszélt a feladatellátásukról is, mely összetett struktúrával oldható meg. Elmondta, hogy a nagy szervezeti egység előnye, hogy megfelelő szakmai állománnyal rendelkeznek. Fő szempontjuk, a szakmaiság és a szakmai irányítás előtérbe kerülése. A munkaügyek tekintetében beszámolt az intézményekkel való szoros együttműködésükről, míg a fenntartói feladatokon túl a működtetői feladatok összetettségéről is beszélt, melynél a területi kiegyenlítődés szem előtt tartását hangsúlyozta.
Mint kiemelte, az intézményvezetőkkel való kapcsolattartásban a partnerségre törekednek, s ugyanígy a szakszervezettel való együttműködésben is, mely vonatkozásában jelenleg egy együttműködési megállapodáson dolgoznak.

 

 

A kihelyezett ülésen készült fotók letölthetőek a Galériából.

 

 

                                

 

 

Szöveg: Kész-Varga Mónika
Fotó: Simon Erika

Oldal nyomtatása

Eseménynaptár

«
2017 Szeptember
»
H
K
Sz
Cs
P
Sz
V
    
 
  • Nincs esemény!

Boross Mihály (1815 - 1899) A sajtóterem névadója

Boross Mihály (1815-1899)
Boross Mihály a forradalom és szabadságharc időszakának jelentős megyei politikusa volt. 1815. január 9-én született Ószőnyben. Nagyszülei felvidékiek voltak. Pozsony megyéből származtak a Komárom megyei Ószőnybe, s itt változtatták meg vezetéknevüket, Borostyánról Borossra. A gimnázium elvégzését követően Cegléden, Nagykőrösön, Pápán tanult, majd több éven keresztül joggyakornokként dolgozott. 1842-ben tette le az ügyvédi vizsgát. Ezt követően rövidebb ideig Tatán gyakorolta az ügyvédi praxist.